Školní vzdělávací program
Děti jsou rozděleny do dvou tříd podle věku
Koťata (5 – 6, 7 let) a Myšky (2 – 5 let)
Školní vzdělávací program směřuje k naplnění záměru předškolního vzdělávání
– získání k věku přiměřené fyzické, psychické i sociální samostatnosti dítěte a k získání základů kompetencí důležitých pro jeho další rozvoj.
V souladu s obecnými zásadami a cíli vzdělávání (dle školského zákona)
a podle místních podmínek má škola vytvořen vlastní vzdělávací program, který vychází z Rámcového programu pro předškolní vzdělávání.
Kompetence:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence činnostní a občanské
Název školního vzdělávacího programu:
"Rok se skřítkem Lupínkem"
Motto: ,,...Jaro, léto, podzim, zima, to je celý rok,
stejně letos jako loni, tak i napřesrok.
Po jaru je vždycky léto, podzim po létu
a nežli se nadějeme, zima už je tu....“
A teď o Lupínkovi
Během celého školního roku nás bude provázet skřítek (jak v příbězích, tak i jako plyšová hračka),
který nás bude seznamovat s okolním světem a naučí nás hodně užitečných věcí. Například jak se k sobě chovat a jak spolu mluvit, aby to nikoho nebolelo.
Malý skřítek spolu s dětmi roste, až je z něj na konci školního roku dospělý, silný a rozumný skřítek.
Sám ještě ví o světě velmi málo, tak jako děti. Proto se rozhodl prožít s nimi rok v mateřské škole.
V průběhu školního roku spolu prožívají dětské radosti, trápení, hrají si, ale také se učí pracovat a poznávat svět kolem sebe...
Vzdělávací obsah:
- Dítě a jeho tělo
- Dítě a jeho psychika
- Dítě a ten druhý
- Dítě a společnost
- Dítě a svět
Vzdělávací nabídka obsahuje nejrůznější integrované a praktické činnosti a příležitosti, které probíhají různými způsoby.
Hlavní vzdělávací nabídka je doplněna dílčími programy (ekologický program, jazykově preventivní program, podpora zdraví, uplatňování prvků zdravého životního stylu, prevence negativních jevů).
V průběhu školního roku je vzdělávací nabídka rozdělena do čtyř integrovaných bloků (tématických celků):
Podzimní čarování se skřítkem Lupínkem (září-listopad)
Lupínek v zimním království (prosinec-únor)
Jaro probouzí skřítka Lupínka (březen-květen)
Lupínkova cesta za sluníčkem (červen-srpen)
K integrovaným blokům jsou zpracovávány týdenní či vícedenní projekty (podtémata). Budou obsahovat popis činností, konkrétní výchovně vzdělávací cíle a očekávané výstupy. K hlavnímu projektu mohou být vypracovány dílčí projekty, které jsou jeho nedílnou součástí a podrobněji se věnují jednotlivým vzdělávacím oblastem (např. matematické představy, polytechnické, výtvarné, pohybové a jiné činnosti) a sledovaným cílům.
V průběhu školního roku mohou být doplněna další podtémata, dle aktuální potřeby a situace.
Pravidelné součásti programu:
- cvičení
- tělovýchovné chvilky
- jazykové chvilky
Školní vzdělávací program zdůrazňuje:
- volná hra
- interaktivní hra
- hry typu Co by se stalo, kdyby..., Co bys udělal, kdyby...
- praktické činnosti, aktivní manipulace a experimentování
- metody prožitkového a kooperativního učení hrou a činností
- situační učení
- spontánní sociální učení
- tvořivá dramatika
- metoda komunitního kruhu
- vytváření základních pravidel chování
- práce s knihou
- používání počítače
- péče o koutek živé přírody
- oslavy narozenin dětí, oslavy svátků roku s rodiči
Vlastní vzdělávací program:
Motto:
"JÁ JSEM KOTĚ, TY JSI DÍTĚ, JEN CHVÍLI JSME NA SVĚTĚ. NA CESTU SE VYDEJME, KAMARÁDY HLEDEJME... JE DOBRÉ MÍT PŘÁTELE, S NIMI JE NÁM VESELE..."
Vzdělávací nabídka je plánována pro děti ve věku 3 – 6, 7 let. Ve skupině jsou čtyři děti s odkladem školní docházky. Většinu dětí tvoří spíše mladší děti, větší děti jsou spolutvůrci při dotváření integrovaných bloků, uplatňují vlastní představy, nápady a tím se tak dále rozvíjí.
Celý vzdělávací program si můžete prohlédnout na nástěnce v budově MŠ nebo u ředitelky MŠ.